Μία πρωτότυπη, μοναδική εμπειρία μουσικής ποιητικής στο Μέγαρο! Τετάρτη 20 & Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013, Μίκη Θεοδωράκη, Οδυσσέα Ελύτη, «Άξιον εστί». Από την Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής και τον μαέστρο Γιώργο Πέτρου. Μαζί, η μεγαλειώδης 14η Συμφωνία του Ντμίτρι Σοστακόβιτς σε ποίηση Λόρκα, Απολλιναίρ, Ρίλκε και Κύχελμπεκερ (με ελληνικούς υπέρτιτλους) με σολίστ τους Τζούλια Σουγλάκου και Πέτρου Μαγουλά.
Συμμετέχουν: Γιάννης Κότσιρας, Δημήτρης Πλατανιάς, Νίκος Καραθάνος, Χορωδία των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων & μέλη της Λαϊκής Ορχήστρας «Μίκης Θεοδωράκης»
Η πολυβραβευμένη Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής και ο καλλιτεχνικός της διευθυντής Γιώργος Πέτρου, μαζί με τους Γιάννη Κότσιρα, Δημήτρη Πλατανιά, Νίκο Καραθάνο, τη Χορωδία των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων και μέλη της Λαϊκής Ορχήστρας «Μίκης Θεοδωράκης» παρουσιάζουν στο αθηναϊκό κοινό ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας πολιτιστικής ιστορίας, το λαϊκό ορατόριο του Μίκη Θεοδωράκη Άξιον Εστί σε ποίηση του νομπελίστα Οδυσσέα Ελύτη. Το έργο το οποίο θα ερμηνεύσει η Ορχήστρα στην αυθεντική πρώτη του εκδοχή θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει το κοινό στο πλαίσιο δύο μοναδικών συναυλιών την Τετάρτη 20 & Πέμπτη 21 Νοεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Στο πρώτο μέρος της συναυλίας που θα ξεκινήσει στις 8.30 το βράδυ στην αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, θα ακουστεί ένα από τα πιο συγκλονιστικά συμφωνικά έργα του 20ού αιώνα, η 14η Συμφωνία του Ντμίτρι Σοστακόβιτς (με ελληνικούς υπέρτιτλους), με σολίστ την Τζούλια Σουγλάκου σοπράνο και τον Πέτρο Μαγουλά μπάσο.
«ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ το χέρι που επιστρέφει από φόνο φριχτόν και τώρα ξέρει ποιός αλήθεια ο κόσμος που υπερέχει ποιό το “νυν” και ποιο το “αιέν” του κόσμου» Απόσπασμα από το ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ του Οδυσσέα Ελύτη
Άρρηκτα συνδεδεμένο με τις σημαντικότερες στιγμές της μεταπολεμικής Ελλάδας, το μνημειώδες λαϊκό ορατόριο Άξιον εστί του Μίκη Θεοδωράκη, αποτελεί έργο σταθμό για την ελληνική μουσική. Γράφτηκε την περίοδο 1960-1963 σε ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη και όπως ο ίδιος ο συνθέτης επισημαίνει:
«Το Άξιον εστί του Ελύτη αποτελεί ένα μνημείο της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Το έργο διατρέχει ολόκληρη την ιστορική περίοδο του ελληνικού έθνους. Από την γένεση «αυτού του κόσμου του μικρού, του μέγα», έως την προφητική ενόραση των δεινών που επισώρευσε επάνω μας η δικτατορία. Τρία είναι τα βασικά του μέρη: Η Γένεσις, Τα Πάθη και το Δοξαστικόν (΄Άξιον Εστί). Ως προς την εσωτερική του διάρθρωση υπάρχουν επίσης τρία διαφορετικά στοιχεία: η Αφήγηση, ο «Ύμνος» και το Χορικό. Για το πρώτο ο ποιητής χρησιμοποιεί τον πεζό λόγο. Για το δεύτερο τον ελεύθερο και για το τρίτο τον μετρικό στίχο. Έτσι στη δική μου δουλειά χρησιμοποίησα αντίστοιχα: τον Αναγνώστη, που διαβάζει το κείμενο, τον Ψάλτη για τους «Ύμνους» και τον Λαϊκό Τραγουδιστή για τα Χορικά. Αλλά τρία επίσης βασικά στοιχεία ολοκληρώνουν τη μουσική δομή του έργου: η μικτή χορωδία, η ορχήστρα και τα λαϊκά όργανα…Με το Άξιον εστί προσπάθησα να διευρύνω τους ορίζοντες της έντεχνης λαϊκής μουσικής». (Απόσπασμα από το κείμενο του Θεοδωράκη που συνοδεύει την έκδοση του Άξιον Εστί σε παρτιτούρα – με την ευγενική προσφορά της SCHOTT MUSIC GmbH & Co. KG και Romanos Ltd)
Το έργο που κυκλοφόρησε δισκογραφικά το 1964, με τους Γρηγόρη Μπιθικώτση, Μάνο Κατράκη, Θόδωρο Δημίτριεφ και τη Χορωδία της Θάλειας Βυζαντίου, ηχογραφήθηκε στα στούντιο της Κολούμπια, ενώ η πρώτη του παρουσίαση στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε στον κινηματογράφο Rex στις 19 Οκτωβρίου του ίδιου χρόνου. Έκτοτε το έργο έχει ηχογραφηθεί άλλες τρεις φορές, ενώ έχει παρουσιαστεί αμέτρητες φορές σε ολόκληρο τον κόσμο.
Στη συναυλία της Καμεράτα, ο συνδυασμός της έντονα προσωπικής μουσικής διεύθυνσης του μαέστρου Γιώργου Πέτρου με την αισθαντική φωνή του Γιάννη Κότσιρα, το πολυτελές ηχόχρωμα του διάσημου βαρύτονου Δημήτρη Πλατανιά, την καταλυτική παρουσία του σημαντικού ηθοποιού και σκηνοθέτη Νίκου Καραθάνου, τη συμμετοχή της Χορωδίας των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων σε μουσική διδασκαλία Σταύρου Μπερή, αλλά και μελών της Λαϊκής Ορχήστρας «Μίκης Θεοδωράκης» θα δώσουν νέα πνοή στο μεγαλειώδες λαϊκό ορατόριο του Μίκη Θεοδωράκη.
Τη συναυλία ‘προλογίζει’ ένα άλλο αριστούργημα της παγκόσμιας μουσικής, η συγκλονιστική και βαθιά συγκινητική Συμφωνία αρ.14 έργο 135 του μεγάλου σοβιετικού μουσουργού Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Γράφτηκε τους πρώτους μήνες του 1969, στη διάρκεια νοσηλείας του στο νοσοκομείο της Μόσχας, όπου είχε διακομιστεί ο συνθέτης έχοντας υποστεί δεύτερο έμφραγμα, γεγονός που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο ύφος του έργου που είναι βαθιά συγκινητικό και λυρικό. Βασισμένη σε στίχους μερικών από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους ποιητές, των Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, Γκιγιώμ Απολλιναίρ, Ράινερ Μαρία Ρίλκε και Βίλχελμ Κύχελμπεκερ, η Συμφωνία που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει μέσα από τις μοναδικές φωνές της σοπράνο Τζούλιας Σουγλάκου και του Πέτρου Μαγουλά, μπάσος αποτελεί κατά γενική παραδοχή, έναν από τους ωραιότερους ύμνους στη ζωή. Για την καλύτερη κατανόηση του έργου, στη συναυλία της 20ης και 21ης Νοεμβρίου θα υπάρχουν ελληνικοί υπέρτιτλοι.