skip to Main Content
ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ – ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ – ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ 
Ο Μίκης Θεοδωράκης και η Κρήτη
Γιώργος Αγοραστάκης, Τατιάνα Παπαγεωργίου, Ερατοσθένης Καψωμένος
Σχήμα : 17Χ24
Σελίδες : 191
Έτος Έκδοσης : 2021
ISBN : 978-618-5364-37-3
Τιμή : 15:90
Εκδόσεις: ΠΕΚ-Πυξίδα της Πόλης και ΚΕΠΠΕΔΗΧ-ΚΑΜ
Το βιβλίο μπορείτε να το αναζητήσετε  στο βιβλιοπωλείο σας σε όλη την Ελλάδα, είτε να το παραγγείλετε απευθείας στο ηλεκτρονικό κατάστημα στην διεύθυνση  https://www.chaniafilmfestival.com/shop/ 

Με το ντουφέκι και με τη λύρα

Ο Μίκης Θεοδωράκης έδειξε στην πράξη ότι είναι ένας μεγάλος Κρητικός, ένας θαρραλέος μαχητής και πρωτοπόρος καλλιτέχνης, συνεπαρμένος από οράματα κοινωνικής αλλαγής και ελληνικής πολιτιστικής ανέλιξης.

Διαπαιδαγωγημένος Κρητικά, είχε μάθει από μικρός ν’ αντιστέκεται, να εναντιώνεται κι όχι να υποτάσσεται. Να μάχεται και να μην υποχωρεί, να μένει κι όχι να φεύγει. Δεν υπέκυψε ποτέ, δεν δείλιασε, δεν κρύφτηκε, δεν πρόδωσε ποτέ το πιστεύω του και δεν συμβιβάστηκε.

Η εξέγερση και η επανάσταση, η ανατροπή και η αντίσταση είναι στο αίμα του, από την Κρητική του ρίζα. Ως επαναστάτης έχει ακλόνητη πίστη στον σκοπό του. Μπαίνει στη φωτιά για να υπερασπιστεί τις αξίες και τις ιδέες του και είναι έτοιμος να υποστεί τις συνέπειες των πράξεων του. Δεν κάθεται παράμερα όπως συνήθως πράττουν οι καλλιτέχνες, οι λογοτέχνες. Του ταιριάζει η κρητική μαντινάδα από τον Ερωτόκριτο [253] που λέει:
Ήταν «εκείνο το πουλί που στη φωτιά σιμώνει
καίγεται, κι άθος γίνεται, και πάλιν ξανανιώνει»

 

Όταν η ιστορία τον χρειάζεται είναι εκεί και με το ντουφέκι και με τη λύρα στο χέρι. Ηγετικός, μαχητής της πρώτης γραμμής, δεν υποστηρίζει από απόσταση τον αγώνα των άλλων, δεν είναι των μετόπισθεν, δεν είναι ποτέ ένας παρατηρητής κι ένας κατήγορος της κοινωνικής και πολιτικής αδικίας, αλλά ένας μαχητής για την αλλαγή, πρώτα των συνειδήσεων και μετά των καταστάσεων. Μ’ αυτή την έννοια δεν μοιάζει με κανένα άλλο μεγάλο συνθέτη στον κόσμο.

Και στην Τέχνη σκέφτεται και ενεργεί με τον ίδιο τρόπο, όπως και στην ζωή. Ο στόχος του είναι μέσω της μουσικής του να αναδημιουργήσει την πραγματικότητα, για να την αλλάξει. Δεν αρκείται να γράψει τραγούδια και μουσική, αλλά επιχειρεί να αλλάξει την ελληνική μουσική και τα καταφέρνει.

Ως μαρξιστής φαίνεται να έχει ασπασθεί την ενδέκατη αρχή του Μαρξ για τον Φόιερμπαχ (Ludwig von Feuerbach).  Δεν προσπαθεί μόνο να εκφράσει και να ερμηνεύσει τον κόσμο, αλλά και να τον αλλάξει.

Γι’ αυτό και οι ιδιότητες που προσδίδει στον εαυτό του, του Επαναστάτη και του Μουσικού, είναι αλληλένδετες και ισοδύναμες.


Απόσπασμα από την Εισαγωγή

Το βιβλίο αποτελείται από τέσσερα κείμενα, τα οποία υπογράψουν τρεις διαφορετικοί συγγραφείς με κοινό τους στοιχείο τη μελέτη του Θεοδωράκη από διαφορετικές οπτικές γωνίες.

Τα δύο πρώτα ανήκουν στον Γιώργο Αγοραστάκη, Πρόεδρο του Παγκρητίου Συλλόγου Φίλων Μίκη Θεοδωράκη και έναν από τους σημαντικότερους Έλληνες μελετητές του έργου του. Στο πρώτο από αυτά, με τίτλο «Ο Κρητικός Μίκης Θεοδωράκης», ο Αγοραστάκης παρουσιάζει τη γενεαλογία του Μίκη, την διαπαιδαγώγησή του, την σχέση του με την Κρήτη και με την Κρητική Μουσική, αποδεικνύοντας ότι η κρητική ταυτότητα του Συνθέτη δημιουργήθηκε και σμιλεύτηκε από τα μικράτα του και είναι ισχυρή στη προσωπικότητα και το έργο του. «Η «άνω Κρήτη» -γράψει- είναι η «έσω φωνή» του Θεοδωράκη, που δουλεύει μέσα του ως «κατηγορηματική προσταγή», που τον ωθεί στο κοινωνικό, πολιτικό, καλλιτεχνικό, κι εθνικό πεδίο και του υπαγορεύει το αγωνιστικό «χρέος»…»

Το δεύτερο είναι μια μελέτη πάνω στο πλέον εμβληματικό έργο του νεοελληνικού πολιτισμού, με παγκόσμια απήχηση, στον «Ζορμπά» και τα διαφορετικά πρόσωπα που αυτός παρουσιάζει ως φυσική παρουσία, ως ήρωας του Καζαντζάκη, ως κινηματογραφικός ήρωας και τέλος ως «ο Μουσικός Ζορμπάς του Μίκη Θεοδωράκη» εκεί όπου ο ήρωας μετατρέπεται από τον Συνθέτη στον Φορέα ενός Κρητικού κι Ελληνικού ύμνου στη χαρά της ζωής.

Το τρίτο κείμενο ανήκει στην Τατιάνα Παπαγεωργίου. Η Παπαγεωργίου, Διδάκτωρ Μουσικολογίας με ερευνητικό θέμα τη Μουσική του Θεοδωράκη, έχοντας στο ενεργητικό της αρκετές Συναυλίες στις οποίες είναι σολίστ στο πιάνο και ο Μίκης διευθύνει την ορχήστρα, με τη μουσικολογική της ανάλυση «Κρήτη & Ελληνικότητα στο Μουσικό Έργο του Μίκη Θεοδωράκη», αναδεικνύει την ελληνική μουσική παράδοση, την ελληνική αισθητική, την Κρητική μουσική, που βρίσκονται πίσω από τις νότες των Μουσικών Δημιουργιών του, δίνοντάς τους το δικό τους ιδιαίτερο χρώμα.


Το βιβλίο μπορείτε να το αναζητήσετε  στο βιβλιοπωλείο σας σε όλη την Ελλάδα, είτε να το παραγγείλετε απευθείας στο ηλεκτρονικό κατάστημα στην διεύθυνση  https://www.chaniafilmfestival.com/shop/ 

ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ – ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ – ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ – ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ – ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ – ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ

Back To Top