skip to Main Content

Η Θεοδωρακική Υμνολογία στην Μουσική Βιβλιοθήκη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Μια λιγότερο γνωστή αλλά ιδιαίτερα χαρακτηριστική πλευρά του Μίκη Θεοδωράκη, αυτή του συνθέτη έργων εκκλησιαστικής μουσικής, παρουσίασε ο θεολόγος και μουσικός Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος στην εκδήλωση με θέμα “Οι Εκκλησιαστικές συνθέσεις του Μίκη Θεοδωράκη” που διοργανώθηκε τη Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2022 στη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» του Συλλόγου “Οι Φίλοι της Μουσικής” στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Από τις πρώτες, ευρύτερα γνωστές, συνθέσεις του Μίκη Θεοδωράκη είναι το περίφημο Τροπάριο της Κασσιανής, το οποίο ο ίδιος ως έφηβος παρουσίασε σε ναό της Τρίπολης το 1942. Έτσι ξεκινάει ουσιαστικά την συνθετική του πορεία, η οποία, στη μακρά διαδρομή της, περιλαμβάνει και έργα εκκλησιαστικού περιεχομένου, όπως η “Η Θεία Λειτουργία του Ιωάννου του Χρυσοστόμου”, και η “Ακολουθία εις Κεκοιμημένους”, αλλά και έργα στα οποία έχει συμπεριλάβει ύμνους της Εκκλησίας, όπως τα Εγκώμια της Μ. Παρασκευής στην Συμφωνία αρ. 3.

Ο Ανδριόπουλος παρουσίασε όλη τη σχετική εργογραφία σε συνδυασμό με την έντονη παρουσία του βυζαντινού μέλους και σε άλλες συνθέσεις του, όπως το περίφημο “Άξιον εστί”.

Η διάλεξη συνοδεύτηκε από οπτικοακουστικό υλικό, το οποίο προέρχεται και από το Αρχείο Μίκη Θεοδωράκη που φυλάσσεται στην Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής.

Μετά την διάλεξη παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά εκκλησιαστικές συνθέσεις του Μίκη Θεοδωράκη σε μεταγραφή για φωνή και πιάνο. Η μεταγραφή πραγματοποιήθηκε ειδικά για την συγκεκριμένη εκδήλωση, από την συνθέτρια Θεοδώρα Μαγγίνα.

Πρόκειται για τα νεανικά έργα του συνθέτη:

Ύμνος στο Θεό (1942)

Παράδεισος – Ο Μονόλογος του Αδάμ (1942)

Εσπερινός – Διασκευή από το δεύτερο μέρος του Σεξτέτου του L.V. Beethoven op. 81b με προσθήκη «Σε υμνούμεν» (1948)

“Μετά των Αγίων”, από την “Ακολουθία εις Κεκοιμημένους”.

Οι ύμνοι αποδόθηκαν από την υψίφωνο Δάφνη Πανουργιά και τον πιανίστα Μάριο Καζά.

Back To Top