Μακροσκελείς όμως ήταν οι αναφορές και αποτίμησεις στον γερμανικό Τύπο των τελευταίων ημερών για το έργο του Μίκη Θεοδωράκη, την απήχησή στη Γερμανία και την οικουμενικότητά του. Σε συνέντευξή του στην ΤΑΖ, ο Γερμανός συνθέτης και πιανίστας Γκέρχαρντ Φόλκερτς, ερμηνευτής των έργων του Θεοδωράκη αποτιμά το έργο του, έναν χρόνο μετά τον θάνατό του (2 Σεπτεμβρίου 2021) αποκαλώντας τον Μίκη πάνω από όλα «ποιητή». Απαντά γιατί το έργο του Μίκη Θεοδωράκη συνεχίζει να αποτελεί σημείο αναφοράς. «Στην τελευταία από τις πέντε δημιουργικές του φάσεις, ο Μίκης ασχολήθηκε με την ελληνική μυθολογία και έγραψε πέντε όπερες. Μεταξύ αυτών, την Αντιγόνη, την Ηλέκτρα και τη Μήδεια (…) Είπε –και αυτό είναι που βιώνουμε σήμερα– ότι οι πόλεμοι δεν έχουν τελειώσει, αλλά διαρκώς αναζωπυρώνονται. Χρησιμοποιώντας την ελληνική μυθολογία, προσπάθησε να δείξει ότι αυτό δεν έχει αλλάξει κατά τη διάρκεια των χιλιετιών, αλλά ότι πρέπει να αλλάξει. Ασχολείται λοιπόν με τα άλυτα προβλήματα της ανθρωπότητας».
Αλλά τι μπορεί να μάθουν οι Γερμανοί και κεντροευρωπαίοι συνθέτες από τον Θεοδωράκη: «Να είναι ανοιχτοί στον διάλογο. Αυτό ήταν ένα από τα βασικά αιτήματα του Θεοδωράκη, με την μπρεχτιανή έννοια, να επικοινωνεί με το κοινό. Επίσης ως συνθέτης, να θέλεις να προσεγγίσεις το κοινό κι όχι να γράφεις αποτραβηγμένος, μακριά από τους ανθρώπους, για μια ελίτ ειδικών. Αυτή είναι μια σημαντική πτυχή του έργου του Θεοδωράκη».
Και η εφημερίδα Junge Welt κάνει το δικό της αφιέρωμα: «Επί δεκαετίες η πολιτιστική και πολιτική ζωή ήταν συνυφασμένη μαζί του. Ήταν παντού. Κάποτε μάλιστα στην κυβέρνηση. Ειδάλλως στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, στις εφημερίδες, στις δικές του συναυλίες ή σε εκείνες πολλών άλλων μουσικών που τον λάτρευαν ως δάσκαλό τους (…) Τώρα, εδώ και δώδεκα μήνες δεν είναι εδώ, λείπει σε όλους, όλοι περίμεναν -όπως για πολλές δεκαετίες-, τη φωνή, αυτή την παράξενα ψιλή φωνή για έναν γίγαντα ύψους σχεδόν δύο μέτρων. Περίμεναν να πει κάτι. Την αλήθεια πάνω από όλα.»
Πηγή: DW