skip to Main Content

Τρεις κορυφαίες συνθέσεις του κορυφαίου Έλληνα παρουσιάζονται σε μία παράσταση στο Μέγαρο Μουσικής την Κυριακή των Βαΐων

Τρία συμφωνικά έργα του Μίκη Θεοδωράκη με ιδιαίτερο συμβολισμό: το Τροπάριο της Κασσιανής, το πρώτο συμφωνικό έργο του, τη «Ραψωδία για βαρύτονο και ορχήστρα», κατά τον ίδιο τον συνθέτη το «κύκνειο άσμα» του, και τον κύκλο τραγουδιών «Μπαλάντα του Μαουτχάουζεν», έργο με μεγαλειώδη αντιπολεμικό χαρακτήρα που θεωρείται παγκοσμίως από τα πλέον σημαντικά έργα του συνθέτη, θα παρουσιασθούν την Κυριακή των Βαΐων 24 Απριλίου, στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.

Τα τρία έργα του μεγάλου συνθέτη θα ερμηνεύσει μοναδικά η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, υπό τη διεύθυνση του διακεκριμένου αρχιμουσικού Γιώργου Πέτρου. Με την Ορχήστρα συμπράττει ο καταξιωμένος σολίστ Τάσος Αποστόλου. Η συναυλία εντάσσεται στον Κύκλο Adagio-Μουσικές για τις μέρες του Πάσχα.

Το «Τροπάριο της Κασσιανής» γράφτηκε το 1942 στην Τρίπολη. Οι αρμονίες αυτού του χορωδιακού-εκκλησιαστικού έργου για τετράφωνη μικτή χορωδία και ορχήστρα έχουν ως πρώτιστη βάση την δυτική μουσική, διατηρούν ωστόσο τις αποχρώσεις του πρωτότυπου θρησκευτικού άσματος.

Η «Ραψωδία για βαρύτονο και ορχήστρα» (2009), βασισμένη σε ποίηση Διονύση Καρατζά, μοιάζει περισσότερο με σουίτα, αφού αποτελείται από δεκαέξι μέρη, δέκα από τα οποία έχουν οργανική μορφή, ενώ τα υπόλοιπα έξι είναι τραγούδια. Ο Μίκης Θεοδωράκης την αποκαλεί «κύκνειο άσμα» του και επισημαίνει πως με το έργο αυτό κλείνει οριστικά τον κύκλο της ενασχόλησής του με τη μουσική σύνθεση, κύκλο που άνοιξε με τη σύνθεση της ”Κασσιανής” (1942) και διήρκησε 68 ολόκληρα χρόνια.

Η σύνθεση του κύκλου «Μπαλάντα του Μαουτχάουζεν» ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 1966, όταν ο Ιάκωβος Καμπανέλλης παρουσίασε τα ποιήματά του στον συνθέτη, ποιήματα που είχε γράψει για την περίοδο που βρέθηκε φυλακισμένος στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Μαουτχάουζεν, κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Μίκης Θεοδωράκης, ο οποίος είχε φυλακιστεί και ο ίδιος κατά τη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής σε ιταλικές φυλακές και στο κρατητήριο της Γκεστάπο, δημιούργησε τις μελωδίες που αναδεικνύουν τα συγκινητικά ποιήματα του Καμπανέλλη, τα οποία έγιναν έκτοτε παγκοσμίως γνωστά ως η τριλογία του Μαουτχάουζεν. Η «Μπαλάντα του Μαουτχάουζεν» θα παρουσιασθεί στην συναυλία της 24ης Απριλίου σε μεταγραφή για ορχήστρα εγχόρδων από τον ενορχηστρωτή Δημήτρη Μαραμή.


Ο Μίκης Θεοδωράκης έστειλε την Πέμπτη 21 Απριλίου επιστολή στο Μέγαρο Μουσικής, με την ευκαιρία της συναυλίας με τα εμβληματικά έργα του «Ραψωδία για βαρύτονο και ορχήστρα εγχόρδων», «Κασσιανή» και «Η μπαλάντα του Μαουτχάουζεν», η οποία αναφέρει τα εξής:

Την Κυριακή στο Μέγαρο Μουσικής θα ζήσω μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Με την βοήθεια της Ορχήστρας «Καμεράτα», θα πάω πίσω στον χρόνο, στα 1942, τότε που συνέθεσα το πρώτο αξιόλογο έργο μου, την «Κασσιανή» και αμέσως πάλι στο σήμερα, στην τελευταία μουσική σύνθεση της ζωής μου, την «Ραψωδία για Ορχήστρα» (2009). Με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να πω ένα μεγάλο «ευχαριστώ» στην Ζωή που με αξίωσε να ζήσω μια τόσο συγκλονιστική εμπειρία.

Μίκης Θεοδωράκης –  Αθήνα, 21.4.2016

ΥΓ. Σαν σήμερα, πριν 49 χρόνια έγινε η Δικτατορία. Μέσα στον Ωκεανό της Μουσικής στον οποίο έζησα, το γεγονός αυτό φαντάζει μέσα μου σαν μια μαύρη κουκίδα… 

Μ.Κ

Back To Top