O Μίκης Θεοδωράκης παρεμβαίνει με το μετωπικό σχήμα ΕΛ.ΛΑ.Δ.Α. για την ανατροπή των μνημονίων
Δανείζεται τον στίχο του Διονυσίου Σολωμού «Λαέ πάντα ευκολόπιστε και πάντα προδομένε» όταν του ζητούν να σχολιάσει, σαν τραγούδι, τη μεταμνημονιακή Ελλάδα. Μουσικοσυνθέτης μεγάλος. Αυτή τη φορά – για μία ακόμη φορά – παρεμβαίνει πολιτικά. Ο Μίκης Θεοδωράκης προετοιμάζει πυρετωδώς την πρώτη εκδήλωση του Μετώπου ΕΛ.ΛΑ.ΔΑ. (Ελληνική Λαϊκή Δημοκρατική Αντίσταση) που θα πραγματοποιηθεί την 1η Φεβρουαρίου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Ο Μίκης Θεοδωράκης μιλάει στο «Βήμα» για το μέτωπο αντίστασης και αλληλεγγύης στο οποίο «χωράνε όλοι οι Έλληνες πλην των κρυπτοχουντικών (που είναι και το μόνο “απαγορευτικό” μας), φτάνει να είναι ανεξάρτητοι και αποφασισμένοι να αγωνιστούν για τη χώρα τους».
– Λέτε ότι θα απευθυνθείτε σε όσους πολιτικούς δεν έχουν συμβιβαστεί. Τι θεωρείτε σήμερα συμβιβασμό;
«Την υπογραφή των βουλευτών με την οποία δηλώνουν ότι συμφωνούν με τον κ. Παπακωνσταντίνου, δηλαδή τον κύριο αυτουργό αυτού του εθνικού εγκλήματος. Τον τρόπο “διαπραγμάτευσης” της συμφωνίας PSI+ με την οποία δίνουμε το μεγάλο όπλο της Ελλάδας, το ελληνικό δίκαιο, εξασφαλίζουμε τα συμφέροντα των πιστωτών και παίρνουμε σε αντάλλαγμα μια συμφωνία μη βιώσιμου χρέους. Αφοπλίζουν την Ελλάδα νομικά με τη δική της υπογραφή, ακριβώς πριν πέσουν επάνω της για τον τελευταίο γύρο του οικονομικού τώρα πολέμου οι ύαινες των αγορών.
Η Ελλάδα είναι η χώρα που γέννησε την ελευθερία, τη δημοκρατία και τον λόγο, την Ευρώπη. Είμαστε οι μόνοι στον κόσμο που μπορούμε να μιλήσουμε εξ ονόματος όλης της Ευρώπης και της ανθρωπότητας εναντίον του νέου χρηματοπιστωτικού φασισμού. Γι’ αυτόν τον λόγο άρχισαν από μας την επίθεση οι αγορές, γι’ αυτό βάλανε να μας εκπροσωπούν ελεγχόμενοι πολιτικοί, για να μείνει χωρίς φωνή στον κόσμο η Ελλάδα. Φτάσαμε στο σημείο να μας υπερασπίζονται σήμερα διεθνώς άνθρωποι όπως ο Σμιτ και ο Λαφοντέν, ο Ντελόρ και ο Σοάρες και να μη μας υπερασπίζονται οι κυβερνήτες μας!».
– Είχατε πει ότι η χώρα μας κυβερνάται πραξικοπηματικά. Σήμερα πώς θα σχολιάζατε την κυβέρνηση Παπαδήμου;
«Με τη φράση αυτή εννοώ δύο βασικά στοιχεία: το πρώτο είναι ότι εφαρμόζουν στην πράξη το μνημόνιο και τις δανειακές συμβάσεις που, όπως είδαμε, αντιβαίνουν τόσο στο ελληνικό όσο και στο ευρωπαϊκό δίκαιο· και το δεύτερο ότι δεν έχουν την ουσιαστική στήριξη του εκλογικού σώματος, δεδομένου ότι το ΠΑΣΟΚ απώλεσε ένα εκατομμύριο και η Ν? δύο εκατομμύρια ψηφοφόρους. Αυτό φαίνεται και από τα γκάλοπ. Το Σύνταγμα του 1975 προέβλεπε ότι σε περίπτωση δυσαρμονίας μεταξύ κυβέρνησης και εκλογικού σώματος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είχε δικαίωμα να διαλύσει τη Βουλή και να προκηρύξει εκλογές. Αυτό το δικαίωμα το αφήρεσε ο Ανδρέας Παπανδρέου με την αναθεώρηση του 1986 από τον Πρόεδρο της ?δημοκρατίας, ο οποίος βεβαίως δεν μπορεί πια να διαλύσει τη Βουλή, βάσει όμως και του σημερινού Συντάγματος είναι ακόμη υπεύθυνος για την τήρησή του και άρα υποχρεωμένος να αντιδράσει σε περίπτωση κατάφωρων παραβιάσεών του, όπως συμβαίνει σήμερα. Η κυβέρνηση λοιπόν του Γ. Παπανδρέου όσο και η σημερινή μόνο τυπικά έχουν το δικαίωμα να κυβερνούν. Είναι όμως ποτέ δυνατόν κυβερνήσεις ουσιαστικής μειοψηφίας να παίρνουν τόσο σκληρά μέτρα και με τα συνεχή δάνεια (που όλα πηγαίνουν κατευθείαν στους δανειστές, ενώ παράλληλα στοιβάζουν καινούργια βάρη και ουσιαστικά μας κάνουν υποτελείς σ’ αυτούς) να διαμορφώνουν το μέλλον της χώρας; Αν όλα αυτά δεν είναι στην ουσία πραξικοπηματικά, τότε τι είναι πραξικόπημα;».
– Αν σας καλούσε ο κ. Παπαδήμος, θα πηγαίνατε σε μια συνάντηση;
«Γιατί να με καλέσει ο κ. Παπαδήμος; Για να πιούμε καφέ; Αν όμως συνέβαινε κάτι τέτοιο, βεβαίως θα του έλεγα όσο μπορούσα πιο ευγενικά ότι δεν κάνει καλά να συμβάλλει στο απεχθές έργο κάποιων ξένων που αποβλέπουν στην εξουδετέρωση του ελληνικού λαού και στην καταλήστευση του εθνικού πλούτου. Και ότι, αν δεν μπορεί να σταθεί ως εθνικός ηγέτης, τότε είναι καλύτερα να παραιτηθεί και να μη δεχθεί να γίνει ο πρωθυπουργός της κατάλυσης του ανεξάρτητου και κυρίαρχου ελληνικού κράτους που μας παρέδωσαν οι πρόγονοί μας, έστω με τις ανεπάρκειες και τα προβλήματά του. ?εν υπάρχει ούτε μία περίπτωση στο δισεκατομμύριο να συγχωρήσουν οι Έλληνες αυτό που πάει να γίνει. Η Ιστορία αργεί καμιά φορά αλλά είναι δίκαιη και σκληρή στην τελική της κρίση. Και αυτή θα έρθει μάλλον πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι φαντάζονται όσοι περιφρονούν την Ιστορία».
– Γιατί επιμένετε ότι η αντίσταση θα πρέπει να έχει τα χαρακτηριστικά παλλαϊκού απελευθερωτικού αγώνα;
«Σήμερα, στις συνθήκες που ζούμε, τα έθνη-κράτη είναι ανάχωμα απέναντι στην αυτοκρατορία του χρήματος, που γι’ αυτόν τον λόγο αγωνίζεται να τα διαλύσει, να τα ελέγξει από μέσα. Εμείς πρέπει να τα υπερασπιζόμαστε, γιατί δεν έχουμε άλλο πλαίσιο να διεκδικήσουμε τη δημοκρατία και την κοινωνική προστασία. Ταυτόχρονα είναι απαραίτητο να είμαστε διεθνιστές. Αυτοί επιδιώκουν να βάλουν τους ευρωπαϊκούς λαούς τον έναν απέναντι στον άλλον. Εμείς, αντίθετα, πρέπει να τους ενώνουμε απέναντι στην αυτοκρατορία δίνοντας προοδευτικό περιεχόμενο στον εθνισμό τους, που δόλια κάποιοι τον συγχέουν με εθνικισμό. Θα πρέπει να είναι κανείς εντελώς τυφλός για να μη βλέπει πόσο αναγκαίος είναι ο αγώνας για την εθνική ανεξαρτησία, για να πάρει ξανά ο ελληνικός λαός τον έλεγχο του κράτους του.
»Ο συνταγματολόγος κ. Κασσιμάτης το είπε καθαρά: “Έχουμε ξένη κατοχή”. Και φυσικά συμφωνώ μαζί του. Τι είναι κατοχή; Οι ξένοι με στρατιωτικές στολές; Σήμερα τα πράγματα έχουν εξελιχθεί. Και μπορούμε να πούμε ότι οι ξένοι με γραβάτα είναι περισσότερο αδίστακτοι. Και πιο επικίνδυνοι, γιατί δεν τους βλέπει ακόμη ο λαός. Όταν σε μια χώρα η εξωτερική, αμυντική, οικονομική και πολιτική ζωή κατευθύνεται από έναν ή περισσότερους ξένους, τότε η χώρα αυτή δεν είναι ελεύθερη. δηλαδή, τελεί υπό κατοχή. ?εν υπάρχει εθνική ανεξαρτησία, οπότε και ο αγώνας μας θα πρέπει να είναι ανάλογος».
– Χωράνε όλοι στο Μέτωπο που φτιάχνετε; Αριστεροί, κεντρώοι, δεξιοί και ακροδεξιοί; Βάζετε κάποιο… απαγορευτικό;
«Χωράνε όλοι οι Έλληνες πλην των κρυπτοχουντικών (που είναι και το μόνο “απαγορευτικό” μας), φτάνει να είναι ανεξάρτητοι και αποφασισμένοι να αγωνιστούν για τη χώρα τους. Γιατί δεν βλέπετε ότι από την άλλη πλευρά κεντρώοι, σοσιαλιστές, δεξιοί και ακροδεξιοί έχουν ξανακάνει το πάλαι ποτέ Μέτωπο της Εθνικοφροσύνης που τόσο ακριβά το πλήρωσε ο λαός μας; Γιατί εκείνοι επιτρέπεται να μην έχουν… απαγορευτικό και να έχουμε εμείς οι απλοί πατριώτες; Για μας σημασία δεν έχει από πού ερχόμαστε αλλά πού πάμε».
– Αν δεν μετέχετε στις εκλογές, θα στηρίξετε κάποιο πολιτικό σχήμα ή κόμμα;
«Η συζήτηση για τις εκλογές δεν είναι του παρόντος. Τώρα προτεραιότητα έχει να αποτρέψουμε τις καταστρεπτικές συμφωνίες που πρόκειται να υπογραφούν. Αντίσταση αλλά και αλληλεγγύη για να αντιμετωπίσουμε τα σημερινά προβλήματα».
Η ΙΔΕΑ ΤΗΣ ΟΥΔΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
«Γιατί όχι Ελβετία του Πολιτισμού και της Ειρήνης;»
– Όταν λέτε για ανατροπή του συστήματος, τι εννοείτε;
«Το τέλος της εξάρτησής μας από τους ξένους, οι οποίοι βρίσκονται πίσω από το υπάρχον σύστημα πολιτικής και οικονομικής εξουσίας. Όταν φύγουν οι ξένοι, τότε αυτομάτως θα καταρρεύσει και το σύστημα».
– Η λέξη «επανάσταση» τι σημαίνει για σας; «Ανάσταση!». Πώς θα θέλατε να σας θυμούνται οι επόμενες γενιές;
«Όπως ακριβώς είμαι. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να σας μιλήσω για κάτι που πιστεύω ότι θα έλυνε το πρόβλημα της εθνικής μας ασφάλειας μια για πάντα: την Ιδέα της Ουδετερότητας. Με άλλα λόγια, να γίνει η Ελλάδα η Ελβετία του Πολιτισμού και της Ειρήνης. Με όπλα μας την ιστορία μας, τη συνεισφορά μας στον πολιτισμό και την πρόσφατη συμμετοχή μας στη συντριβή του φασισμού, είναι δυνατόν να κάνουμε το μεγάλο αυτό όραμα πραγματικότητα. Με την προϋπόθεση βέβαια ότι όλοι οι Έλληνες μέσα και έξω από τη χώρα θα προσπαθήσουμε να πείσουμε τον ΟΗΕ (και φυσικά τις μεγάλες δυνάμεις) ότι η ύπαρξή μας ως τόπου συνάντησης των πολιτισμών και τόπου επίλυσης διαφορών κάτω από τη σκιά των Δελφών, της Ολυμπίας και της Ακρόπολης θα είναι και γι’ αυτούς ωφέλιμη».