skip to Main Content

To έργο-σύμβολο της ελευθερίας των Πάμπλο Νερούδα – Μίκη Θεοδωράκη με τους αυθεντικούς ερμηνευτές του Μαρία Φαραντούρη – Πέτρο Πανδή στο Ηρώδειο, Τρίτη 17 Ιουλίου 2012

Το θρυλικό Κάντο Χενεράλ, ιστορικό σημείο συνάντησης της μεγαλειώδους ποίησης του νομπελίστα Χιλιανού ποιητή Πάμπλο Νερούδα με τη μουσική του μεγάλου έλληνα συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, παρουσιάζεται στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, την Τρίτη 17 Ιουλίου, στις 21.00΄, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Στο ανυπέρβλητης ομορφιάς ρωμαϊκό Ωδείο, στη βάση της Ακρόπολης, οι αυθεντικοί ερμηνευτές του Κάντο Χενεράλ, η  Μαρία Φαραντούρη και ο Πέτρος Πανδής θα ερμηνεύσουν από το εμβληματικό ορατόριο, τα αποσπάσματα: Algunas Bestias, Voy a Vivir, Los Libertadores, A mi Partido, Lautaro, La United Fruit Co., Amor America, Sandino, Vegetaciones, America Insurrecta. Μαζί τους η Χορωδία της ΕΡΤ υπό τη διεύθυνση του Δημήτρη Μπουζάνη και η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων υπό τον Σταύρο Μπερή. Την δεκαπενταμελή ορχήστρα που συνθέτουν διακεκριμένοι σολίστ διευθύνει ο αρχιμουσικός Λουκάς Καρυτινός. Αποσπάσματα του ποιητικού έργου του Νερούδα, σε απόδοση στα ελληνικά της Δανάης Στρατηγοπούλου, διαβάζει  ο ηθοποιός Τάσος Νούσιας. Η παραγωγή φέρει την υπογραφή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Το Canto General, (Γενικό Τραγούδι) μελοποιήθηκε από τον Μίκη Θεοδωράκη το 1972 στο Παρίσι. Ο Πάμπλο Νερούδα, που ήταν την εποχή εκείνη Πρέσβης της Χιλής στη Γαλλία, ήταν παρών στις πρώτες πρόβες του έργου που έγιναν σε παρισινό στούντιο. Ένα χρόνο αργότερα, το 1973, το έργο προγραμματίστηκε να παρουσιαστεί στη Χιλή σε μια συναυλία αφιερωμένη στον αγώνα του ελληνικού λαού κατά της Δικτατορίας στην Ελλάδα, παρουσία του Σαλβαδόρ Αλλιέντε και του Πάμπλο Νερούδα. Η συναυλία αυτή δεν έγινε ποτέ, το πραξικόπημα του Πινοσέτ αιματοκύλησε τη Χιλή, ο Νερούδα ‘έφυγε’ και το έργο παρουσιάστηκε με τεράστια επιτυχία σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο, και στην ελεύθερη Ελλάδα το 1975, σε συναυλίες αφιερωμένες στη μνήμη του Αλλιέντε και του Νερούδα και στον αγωνιζόμενο λαό της Χιλής, που πέρασαν στην ιστορία.
Μίκης Θεοδωράκης, ζεύγος Νερούντα, Παρίσι, Αύγουστος 1972, Πρόβα του Canto General
Παρίσι   Αύγουστος 1972, Πρόβα του Canto General στο Studio Poliveau. Παρακολουθεί ο Πάμπλο Νερούντα.
Ακρογωνιαίος λίθος του συνθετικού έργου του Μίκη Θεοδωράκη, το Κάντο Χενεράλ, ορατόριο σε 13 μέρη, γραμμένο για δύο σολίστ τραγουδιστές, μεικτή χορωδία και δεκαπενταμελή ορχήστρα (3 φλάουτα, 2 πιάνα, 3 κιθάρες, ένα κοντραμπάσο και έξι κρουστά), συγχωνεύει με τον πιο δημιουργικό τρόπο στοιχεία της λατινοαμερικάνικης και ισπανικής μουσικής με την ελληνική μουσική παράδοση. Στη συναυλία του Ηρωδείου μετέχουν οι μουσικοί: Μελίνα Μακρή, Νίκος Δημητράτος, Ροδούλα Χατζή (φλάουτο), Στέλλα Κυπραίου, Δημήτρης Παπαγγελίδης, Αριστείδης Χατζησταύρου (κιθάρα), Παναγιώτης Κολιοβασίλης, Μαρίνος Τρανουδάκης, Μαριάνθη Πετριτσοπούλου, Γιάννα Παναγοπούλου (κρουστά), Ελένη Καμβύση (τύμπανα) Τατιάνα Παπαγεωργίου, Μαρία Καρυτινού (πιάνο).
Ύμνος στην ελευθερία των λαών και την ειρήνη, το Κάντο Χενεράλ, ταξίδεψε παντού και συνεπήρε εκατομμύρια ακροατές με την αυθεντικότητα και το πάθος του. Ο Μίκης Θεοδωράκης, ανέδειξε με τον πιο συγκλονιστικό τρόπο το μεγαλείο της ποίησης του Νερούδα,  κρατώντας το κείμενο του στην αυθεντική του μορφή, κατόρθωσε να ‘περάσει το μήνυμα’, την αγάπη του Χιλιανού νομπελίστα για την ελευθερία, την πατρίδα του και τον σκλαβωμένο λαό της, καταργώντας τα σύνορα με όπλο τη δύναμη της τέχνης του και να ‘σφραγίσει’ τις γενιές που ακολούθησαν με το έργο αυτό, που δεν έχει πάψει να είναι δραματικά επίκαιρο.

[VIDEO] Μ.Θ. Συνέντευξη Τύπου για το Canto General των Πάμπλο Νερούδα – Μ.Θ. στο Ηρώδειο | Τρίτη 17 Ιουλίου 2012, 21.00, ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ 2012


Αποθέωση του Μίκη στο Ηρώδειο

5.000 θεατές, στην πλειονότητά τους νέοι, καταχειροκρότησαν τις ερμηνείες της Μαρίας Φαραντούρη και του Πέτρου Πανδή.

Μερικοί τον ακολουθούν από τη δεκαετία του ’60. Πολλοί έχουν μεγαλώσει με τα τραγούδια του. Αλλοι τον έβλεπαν για πρώτη φορά. Κι όμως, 5.000 θεατές, στο κατάμεστο Ηρώδειο, σηκώθηκαν προχθές όρθιοι σαν ένας άνθρωπος για να χειροκροτήσουν τον Μίκη Θεοδωράκη και να φωνάξουν με όλη τη δύναμη της φωνής και της καρδιάς τους «Αξιος». Στο γήπεδο Καραϊσκάκη, στο Παναθηναϊκό, στον Λυκαβηττό, στο Ρωμαϊκό Ωδείο. Ιδιες σκηνές, ίδια μέθεξη. Και οι επευφημίες προς τον ζωντανό θρύλο ίδιες – αν και ολοένα πιο ουρανομήκεις. Τι είναι αυτό, λοιπόν, που ενώνει το 1975 με το 2012 και γεμίζει ασφυκτικά στάδια, θέατρα, αρχαία ωδεία; Σε πείσμα, μάλιστα, του καιρού που περνάει, αλλά και των καιρών;

Η μεγάλη μουσική, η μεγάλη ποίηση. Το «Κάντο Χενεράλ» ενώνει και τα δύο. Ο Πάμπλο Νερούδα, ο μεγαλύτερος ποιητής της Λατινικής Αμερικής, συναντήθηκε με τη χειμαρρώδη μουσική του Μίκη και όλα έγιναν μαγικά εδώ και χρόνια. Ετσι παραμένουν. «Ηρθα για να δω πώς θα αποδώσουν τα τραγούδια τα παιδιά», έλεγε παλιός «Λαμπράκης» που είχε παρακολουθήσει την πρεμιέρα στην Ελλάδα το ’75. Οπου «παιδιά», η Μαρία Φαραντούρη και ο Πέτρος Πανδής, διαρκείς ερμηνευτές του «Κάντο» με περισσή δεξιοτεχνία, αγάπη, γνώση και διείσδυση στις πιο λεπτές πτυχές. Πώς τα κατάφεραν; Αριστα. Προσθέτοντας την ωριμότητά και τη θεατρικότητα στις άλλες ερμηνευτικές τους αρετές. Οπως και το κέφι τους (ιδίως ο Πέτρος Πανδής, που χειροκροτήθηκε ιδιαίτερα για τη φρέσκια αντιμετώπιση του «Γιουνάιτεντ Φρούιτ Κο.») Αλλά και Μαρία Φαραντούρη πήρε πολλές φορές εύσημα από το κοινό. Προπαντός για τη συμμετοχή της στο τελευταίο κομμάτι «Αμέρικα Ινσουρέκτα». Πολύ καλές η Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΡΤ, υπήρξαν άψογες υπό την μπαγκέτα του Λουκά Καρυτινού, που έδωσε «ζωηρό» τέμπο στο έργο.

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΩΤΤΗ, “ΕΘΝΟΣ” 18/7/2012

Back To Top