skip to Main Content

«Ρωμιοσύνη» και «Επιτάφιος» κυκλοφορούν ψηφιακά από τις εκδόσεις «Ελληνικά γράμματα» σε συνεργασία με το Ogdoo Music

Πριν από δυο μήνες, με αφορμή την πρώτη επέτειο από τον θάνατο του Μίκη Θεοδωράκη και σαν ένας ελάχιστος φόρος τιμής στη μνήμη και την προσφορά του στην κοινωνία και τον πολιτισμό, κυκλοφόρησαν ψηφιακά, από τις εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα» σε συνεργασία με το Ogdoo Music Group, οι επανεκτελέσεις δυο εμβληματικών έργων του Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση του Γιάννη Ρίτσου. Ο «Επιτάφιος» με ερμηνεύτρια τη Φωτεινή Βελεσιώτου και η «Ρωμιοσύνη» με τον Μίλτο Πασχαλίδη και τη συνοδεία της Λαϊκής Ορχήστρας «Μίκης Θεοδωράκης».

ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ
1) Πού πέταξε τ’αγόρι μου
2) Χείλι μου μοσχομύριστο
3) Μέρα Μαγιού μου μίσεψες
4) Βασίλεψες αστέρι μου
5) Ήσουν καλός κι ήσουν γλυκός
6) Στο παραθύρι στέκοσουν
7) Να’ χα τ’αθάνατο νερό
8) Γλυκέ μου εσύ δεν χάθηκες

ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ

1) Αυτά τα δέντρα
2) Όλοι διψάνε
3) Όταν σφίγγουν το χέρι
4) Τόσα χρόνια
5) Μπήκαν στα σίδερα
6) Δέντρο το δέντρο
7) Και τώρα πως κλειδώσανε
8) Με πόσα φύλλα
9) Τραβήξανε ψηλά, πολύ ψηλά

Αξίζει επίσης μια αναφορά στους «αφανείς ήρωες» της νέας ηχογράφησης, που δεν είναι άλλοι από τους μουσικούς της Λαϊκής Ορχήστρας «Μίκης Θεοδωράκης». Ο Θανάσης Βασιλάς που ενορχήστρωσε τα τραγούδια και έπαιξε μπουζούκι και οι Γιάννης Ματσούκας (μπουζούκι), Δημήτρης Ανδρεάδης (πιάνο), Ξενοφών Συμβουλίδης (μπαγλαμάς & όμποε), Παντελής Τζιάλας (κλασική & ακουστική κιθάρα), Λευτέρης Γρίβας (ακορντεόν), Θεόδωρος Κουέλης (μπάσο), Νίκος Σκομόπουλος (ντραμς) και ο Στέφανος Θεοδωράκης – Παπαγγελίδης (κρουστά).
Η ηχοληψία, η μίξη και το mastering έγιναν από τον Μπάμπη Μπίρη στο «BK studios» και η μίξη της φωνής της Φωτεινής Βελεσιώτου πραγματοποιήθηκε από την Εύα Λουκάτου στο «Melissa Music Lab».
Όπως αναφέρει σε ανάρτησή του στο facebook ο Θανάσης Βασιλάς, το μπουζούκι είναι γραμμένο στο studio με ενισχυτή «Fender», θέλοντας να προσεγγίσει τον ήχο του μέγιστου Μανώλη Χιώτη, στην ηχογράφηση του «Επιτάφιου» με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση. Χωρίς να ξέρω αυτή τη λεπτομέρεια, αυτός ακριβώς ο ήχος ήταν που μου κέντρισε το ενδιαφέρον με την πρώτη ακρόαση της νέας εκδοχής του έργου. Και δεν είναι μόνο ο ήχος, αλλά και τα παιξίματα, οι μελωδικές φράσεις, ακόμα και οι «ανταποκρίσεις» του Θανάση Βασιλά, που παραπέμπουν απευθείας στην ηχογράφηση του Μανώλη Χιώτη. Εξίσου ενδιαφέρουσες και δυνατές είναι και οι ερμηνείες της Φωτεινής Βελεσιώτου, που ανέδειξαν με τον καλύτερο τρόπο τη δραματική διάσταση του έργου.

Αν μάλιστα λάβουμε υπ’ όψη ότι τα τελευταία χρόνια δεν είναι λίγες οι φορές που η Φωτεινή συγκρίθηκε ή συνδέθηκε – δικαίως ή αδίκως – με τη Σωτηρία Μπέλλου, δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός, ότι την άνοιξη του 1978 και μετά από πρόταση του Δημήτρη Λέκκα και του Γιώργου Παυριανού στον Μάνο Χατζιδάκι, την οποία ο συνθέτης, σαν διευθυντής του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, αποδέχθηκε με πολλή χαρά, προτάθηκε στη Σωτηρία Μπέλλου να ηχογραφήσει τον «Επιτάφιο» για το ραδιόφωνο. Η Μπέλλου όμως αρνήθηκε, αφού εκείνη ήθελε μεγάλη ορχήστρα και ο Χατζιδάκις μόνο ένα μπουζούκι και, σύμφωνα πάντα με τη μαρτυρία του Γιώργου Παυριανού, ζήτησε παράλογη αμοιβή κι έτσι το φιλόδοξο σχέδιο ναυάγησε…*
Εξίσου δύσκολη και η «αποστολή» του Μίλτου Πασχαλίδη, ο οποίος είχε να «αναμετρηθεί» με ένα από τα δυσκολότερα μουσικά έργα που γράφτηκαν ποτέ για λαϊκό τραγουδιστή. Θεωρώ πως τα πήγε περίφημα, παρουσιάζοντας, σε συνδυασμό πάντα με τον ήχο της ορχήστρας, μια νέα οπτική και δίνοντας μια νέα πνοή σε αυτά τα τραγούδια, που είναι ταυτόσημα με την ελληνική ιστορία…

Τα έργα «Ρωμιοσύνη» και «Επιτάφιος» κυκλοφορούν ψηφιακά από τις εκδόσεις «Ελληνικά γράμματα» σε συνεργασία με το Ogdoo Music Group και είναι διαθέσιμα σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες. Αξίζει να αναφέρουμε πως επίκειται η έκδοση των δυο έργων σε συλλεκτικό, αριθμημένο, διπλό δίσκο βινυλίου.

Ακούστε τη «Ρωμιοσύνη» με τον Μίλτο Πασχαλίδη

Ακούστε τον «Επιτάφιο» με την Φωτεινή Βελεσιώτου

Back To Top