skip to Main Content

Μίκης Θεοδωράκης, ο Κρητικός, ο Έλληνας, ο Οικουμενικός: Μια μεγάλη συναυλία στο Παλλάς προς τιμήν του Μίκη Θεοδωράκη με τη  Συμφωνική Ορχήστρα και τα Μπαλέτα της Όπερας του Κιέβου σε μια μοναδική παράσταση τη Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2017 στο κατάμεστο Παλλάς στην Αθήνα.

Συμμετείχαν:

ΜΑΙΡΗ ΛΙΝΤΑ πρώτη ερμηνεύτρια του Κύκλου Τραγουδιών «Αρχιπέλαγος» του Μίκη Θεοδωράκη

ΤATIANA ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ πιάνο, καλλιτεχνική διεύθυνση

ΣΥΜΦΩΝΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΠΕΡΑΣ ΤΟΥ ΚΙΕΒΟΥ υπό τη διεύθυνση του OLEKSIY BAKLAN

ΚΟΡΥΦΑΙΟΙ ΣΟΛΙΣΤ ΤΩΝ ΜΠΑΛΕΤΩΝ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΠΕΡΑΣ ΤΟΥ ΚΙΕΒΟΥ

100ΜΕΛΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΜΙΚΤΗ ΧΟΡΩΔΙΑ ΩΔΕΙΟΥ KODALY υπό την διεύθυνση του ΜΙΧΑΛΗ ΠΑΤΣΕΑ

Παρουσιάστηκαν τα εμβληματικά έργα του συνθέτη, εμπνευσμένα από την Κρήτη και την ελληνική θάλασσα: τα πρώτα Παιδικά Τραγούδια του 1937, το Κρητικό Κοντσέρτο για πιάνο κι ορχήστρα σε πρώτη εκτέλεση, τον αγαπημένο κύκλο τραγουδιών «Αρχιπέλαγος» και σκηνές από το φημισμένο μπαλέτο «Αλέξης Ζορμπάς».

Η περίφημη Συμφωνική Ορχήστρα και τα Μπαλέτα της Όπερας του Κιέβου, συνέπραξαν με την μοναδική Μαίρη Λίντα και με σολίστ στο πιάνο την Τατιάνα Παπαγεωργίου, η οποία είχε και την καλλιτεχνική διεύθυνση της ιδιαίτερης αυτής βραδιάς.

Η Τατιάνα Παπαγεωργίου ερμήνευσε καταλυτικά στο πιάνο με το χαμένο «Κρητικό Κοντσέρτο» του συνθέτη, ενώ η Συμφωνική Ορχήστρα και τα Μπαλέτα της Όπερας του Κιέβου, υπό τη διεύθυνση του Ολεκσί Μπακλάν, προσέφεραν μια μοναδική προσέγγιση του έργου «Ζορμπάς», με το μεγάλο διεθνώς ανερχόμενο αστέρι του χορού Νεντάκ Ντενίς.

Η συναυλία ξεκίνησε συμβολικά με την 100μελή Παιδική και Μεικτή Χορωδία του Ωδείου Kodaly που, υπό τη διεύθυνση του Μιχάλη Πατσέα, απέδωσε τα πρώιμα τραγούδια του συνθέτη, που έγραψε όταν ήταν μόλις 12 ετών και λίγο μεγαλύτερος.

Στη συνέχεια «συναντήθηκε» επί σκηνής με τη Μαίρη Λίντα, η οποία ερμήνευσε τραγούδια από τον κύκλο «Αρχιπέλαγος», από την «Πολιτεία» και τον «Επιτάφιο» και αφιέρωσε τη συναυλία στον «μεγάλο μας Μίκη», τον οποίο ευχαρίστησε από σκηνής.
Στο μπουζούκι την συνόδευσαν οι σολίστες Θανάσης Βασιλάς και Γιάννης Ματσούκας.
Τα έργα αυτά που επιλέχθηκαν να παρουσιαστούν, αποτελούν μέρος του ενιαίου «Μουσικού Σύμπαντος» του Μίκη Θεοδωράκη, συνδέονται θεματικά διαμορφώνοντας έναν από τους σημαντικότερους «Μουσικούς του Γαλαξίες», αυτόν με επίκεντρο την πατρίδα του Κρήτη.

Αυτόν τον μουσικό χάρτη με όλα τα έργα μελέτησε για 20 χρόνια η Τατιάνα Παπαγεωργίου πιανίστα και ακαδημαϊκή μουσικολόγος, σε στενή συνεργασία με το συνθέτη, και αποτύπωσε σε μια διδακτορική διατριβή σε Βρετανικό Πανεπιστήμιο, η οποία δίνει πλέον άλλη διάσταση στο έργο του, και καταδεικνύει την ελληνικότητα των θεμάτων σε όλες τις φόρμες σύνθεσης συμφωνικές, λαϊκές έντεχνες και την μοναδική συνθετική του ικανότητα.

Η συναυλία πραγματοποιήθηκε με την χορηγία του Ιδρύματος Μπούμπουρα.


Συγκίνηση στις πρόβες του Μίκη με Μαίρη Λίνα & Τατιάνα Παπαγεωργίου

Μίκης Θεοδωράκης -Τατιάνα Παπαγεωργίου – Μαίρη Λίντα

Μεγάλη ήταν η συγκίνηση τόσο του συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, όσο και της ερμηνεύτριας Μαίρης Λίντα και της πιανίστα Τατιάνας Παπαγεωργίου, κατά τη διάρκεια των προβών μέρους του προγράμματος

«Είναι πολύ συγκινητικό να συναντιόμαστε 50 και πλέον χρόνια μετά για να ξαναπαρουσιάσουμε τον κύκλο τραγουδιών Αρχιπέλαγος», είπε ο Μίκης Θεοδωράκης απευθυνόμενος στη Μαίρη Λίντα, κατά τη διάρκεια της πρόβας τους για τη συναυλία.
Συνθέτης και ερμηνεύτρια τρέφουν μεγάλη αγάπη και εκτίμηση ο ένας για τον άλλον. Μέσα σε μια ζεστή και φιλική ατμόσφαιρα θυμήθηκαν τα παλιά και τις στιγμές της πρώτης ηχογράφησης στο στούντιο με το Μανώλη Χιώτη όπου έπαιζε μπουζούκι. Από τις πιο όμορφες αναμνήσεις του, όπως επεσήμανε ο συνθέτης.

«Κρητικό Κοντσέρτο»
Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο είναι επίσης ότι ο Μίκης Θεοδωράκης μαζί με την πιανίστα Τατιάνα Παπαγεωργίου επεξεργάστηκαν το «Κρητικό Κοντσέρτο» σε νέα, αναγεννημένη μορφή.
Πρόκειται για έργο που ο συνθέτης έγραψε το 1951 όταν βρισκόταν στα Χανιά, το οποίο στη συνέχεια χάθηκε και η Τατιάνα Παπαγεωργίου έφερε στο φως μετά από διδακτορική έρευνα που έκανε σε Βρετανικό Πανεπιστήμιο.
«Η Κρήτη ήταν λυτρωτικός τόπος τότε για μένα» σημείωσε ο συνθέτης, ο οποίος επέλεξε να πάει στα Χανιά μετά την αποφυλάκιση του από τη Μακρόνησο και όσα δεινά έζησε εκεί.
«Επίσης αποτελεί μεγάλη πηγή έμπνευσης για το έργο του. Εκείνο το διάστημα έγραψε πολλά έργα για συμφωνικές ορχήστρες και κλασικά σχήματα που είχαν οδηγό έμπνευσης τους την Κρήτη», επεσήμανε η Τατιάνα Παπαγεωργίου. Ανάμεσα τους ήταν και το «Κρητικό Κοντσέρτο», σε ρυθμό συρτό χανιώτικο, το οποίο έπαιξε με τη Συμφωνική Ορχήστρα Χανίων. Υπάρχει μάλιστα και σχετική φωτογραφία-ντοκουμέντο με την ορχήστρα, την οποία μας έδειξε ο συνθέτης κατά τη διάρκεια της πρόβας».
Από τότε το «Κρητικό Κοντσέρτο» παίζεται πρώτη φορά, 66 χρόνια μετά, σε νέα μορφή και με νέα ενορχήστρωση της Τατιάνας Παπαγεωργίου τώρα στις 4 Δεκεμβρίου στο Παλλάς σε φαντασμαγορική συμφωνική εκδοχή με την Συμφωνική Ορχήστρα του Κιέβου.

«Η Κρήτη με τους ατσάλινους ρυθμούς της, κουβαλάει την ηρωική ιστορία και τους αγώνες των Ελλήνων», όπως σημειώνει ο ίδιος ο συνθέτης και συμβολίζει στη μουσική του το δυναμισμό και την αισιοδοξία. Η Κρήτη για το Μίκη δεν είναι μόνο ένας τόπος καταγωγής, αλλά ένας τόπος που λαμβάνει πολλαπλούς συμβολισμούς στο έργο του.

«Ζορμπάς»
Ο μνημειώδης «Ζορμπάς», που παρουσιάστηκε στο δεύτερο μέρος του προγράμματος, επίσης εμπνευσμένος από την Κρήτη, αντιπροσωπεύει την οικουμενικότητα του Μίκη Θεοδωράκη, καθώς είναι ένα αναγνωρίσιμο έργο που χαίρει θαυμασμού και εκτίμησης σε διεθνές επίπεδο. Άλλωστε και στο «Αρχιπέλαγος» εμπεριέχονται στοιχεία της κρητικής παράδοσης και του πνεύματος της μουσικής του Αιγαίου, σε μουσική και στίχο. Σ’ αυτά ανήκει και το τραγούδι «Ανάμεσα Σύρο και Τζια» σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη. Εκφραστικά, χαρούμενα, συγκινητικά τραγούδια, στον αντίποδα των ατσάλινων ρυθμών που αντιπροσωπεύουν την Κρήτη της τρυφερότητας και του συναισθήματος.

Back To Top